Het belang van een follow-up sessie

Een follow-up raden we niet zonder reden aan. We willen dat onzes sessie optimale impact maken op jullie organisatie. Helemaal als het gaat om een belangrijk thema als werkgeluk. Dit doen we allereerst door altijd de Actief Leren-methode toe te passen in onze workshops. Deze methode zorgt ervoor dat deelnemers praktische handvatten krijgen om zelf mee aan de slag te gaan. 

Om de impact van de workshop vervolgens verder te versterken is het van belang dat de deelnemers de sessie naderhand niet langzaamaan vergeten. Je wilt ze stimuleren om met de stof bezig te blijven. Hiervoor is een follow-up erg fijn. Hierin brengen we alle stof nog een keer naar boven, bespreken we praktijkervaringen en scherpen we de vaardigheden aan. De ervaring leert dat dit enorm waardevol is! 

Een follow-up is daarom sterk aan te raden. Nieuwsgierig geworden? Lees dan snel verder of neem contact op met je accountmanager!

Waarom is een follow-up sessie belangrijk?

Na onze werkgeluk workshops gaan deelnemers vaak vol energie en motivatie aan de slag met wat ze hebben geleerd. Dat is uiteraard precies we willen! Toch merken we dat dit enthousiasme in de praktijk soms wat afneemt. Het toepassen van nieuwe vaardigheden blijkt lastiger dan gedacht, de inhoud raakt naar de achtergrond of het werk eist simpelweg alle aandacht op. Daardoor verdwijnt de focus op persoonlijke groei langzaam naar de achtergrond. Dat noemen we de ontwikkeldip.

Voor die dip maken deelnemers meestal een snelle groei door. Maar zodra de dip inzet, vaak zo’n twee maanden na de workshop, vlakt die groei af. Ze zijn dan minder bewust bezig met hun ontwikkeling en ronden hun leercurve onbedoeld af.

Een follow-up doorbreekt de dip en vergroot het rendement

Een follow-up is van grote waarde omdat het precies het moment pakt waarop de ontwikkeling vaak wat inzakt. Door bewustwording te creëren hiervan, krijgen deelnemers een nieuwe impuls om verder te ontwikkelen. Ze versterken hun vaardigheden, bouwen voort op wat ze geleerd hebben en zorgen dat de kennis écht opgeslagen wordt. Tijdens de follow-up:

  • Kijken we samen terug op onverwachte situaties of obstakels die deelnemers zijn tegengekomen, en zoeken we naar oplossingen en nieuwe perspectieven.
  • Halen we de belangrijkste inzichten, technieken en theorie weer naar boven, zodat deze opnieuw gaan leven in de praktijk.
  • Geven we de motivatie een oppepper door zichtbaar te maken welke stappen al zijn gezet en welke groei nog mogelijk is.

Kort gezegd: we verdiepen de leerervaring opnieuw, waardoor het effect van de training sterker en langduriger wordt.

Een follow-up: De statistieken

We evalueren standaard alle werkgeluk workshops en follow-ups die we verzorgen. Daaruit blijkt het volgende:

  • 74%.. van de deelnemers aan onze zakelijke workshops geeft aan dat ze een follow-up leuk en waardevol zouden vinden.
  • 58%.. van onze klanten kiest ervoor om een follow-up sessie te organiseren na het volgen van een workshop.
  • 91%.. van de deelnemers aan een follow-up geeft aan dat ze profijt hebben gehad van de extra sessie.

Een follow-up organiseren: de 2 opties

Zie je de waarde van een follow-up ook in?
Fijn! Er zijn dan twee opties om dit te organiseren.. 👇

Wij verzorgen hem voor jullie (tegen gereduceerd tarief)

Omdat wij het volgen van een follow-up willen stimuleren, bieden we deze aan tegen een vriendelijke prijs. De accountmanager kan je daar uiteraard mee over vertellen.

In deze sessie, die 3 tot 4 uur duurt, doet dezelfde trainer als tijdens de workshop een intervisie. Hierin worden inzichten, succesverhalen en tips met elkaar gedeeld. Doordat de trainier bekend is bij de deelnemers en andersom, is er direct een veilige omgeving waarin de deelnemers kunnen delen wat ze willen. 

Jullie verzorgen hem zelf (en wij helpen je kosteloos)

Is budget een struikelblok of houden de kosten jullie tegen? Geen zorgen. Ook dan zijn we uiteraard bereid om je (geheel kosteloos) te helpen. Zo kun je toch een kwalitatieve follow-up organiseren.

In onze uitgebreide whitepaper vind je een duidelijk stappenplan waarmee je zelf een sterke en effectieve follow-up kunt uitvoeren. Deze is dus geheel kosteloos. Zo kun je de workshop nog eens op een interactieve, kwalitatieve en psychologisch veilige manier onder de aandacht brengen. Heb je daar interesse in? Contacteer dan vooral je acountmanager even.

Voor ons is een follow-up de standaard. Het effect is simpelweg te waardevol om het níét te doen.

1.500+ organisaties
gingen je voor

9.0

Fijne service, adequaat contact en interessante activiteiten. Zo zou ik onze samenwerking met WorkJoy beschrijven. Onze medewerkers zijn altijd enthousiast als jullie langskomen. Bedankt tot dusver en wat mij betreft op naar nog vele jaren!

WorkJoy geeft nu alweer 2 jaar werkgeluk workshops aan onze collega’s. Het aanbod dat ze hebben is uitgebreid en divers. En de communicatie met de accountmanagers en trainers is erg duidelijk en snel. En het belangrijkste: de sessies zijn van topniveau.

Wij zoeken vaak werkgeluk activiteiten die onze leden helpen om zichzelf te kunnen ontwikkelen. We werken daarvoor vaak samen met WorkJoy, vanwege het brede aanbod dat ze faciliteren. Het contact met deze partij is altijd superprettig en snel.

Wij hebben bij deze partij een training over De kracht van complimenten gevolgd. We hebben een mooie, leerzame en inspirerende dag gehad. De feedback van onze deelnemers was ook erg positief. We raden WorkJoy daarom zeker aan.

WorkJoy verzorgt regelmatig hun werkgeluksessies bij ons. Ik vind het altijd een fijne partner om mee samen te werken. Snel schakelen, de workshops worden afgestemd op onze situatie en de trainers zijn leuk en vakkundig. We zijn helemaal happy.

We werken alweer meerdere jaren prettig samen aan praktische, op maat gemaakte werkgeluk activiteiten waar onze collega’s direct mee aan de slag kunnen. Het contact verloopt altijd soepel en de feedback vanuit de organisatie op de trainingen is positief.

Veelgestelde vragen over onze follow-up

Staat het antwoord op jouw vraag hier niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op!

Gemiddeld duurt een follow-up 3 tot 4 uur. Het kan natuurlijk zijn dat dit te kort is voor jullie, dan kunnen we het uiteraard gewoon uitbreiden. De follow-up stemmen we, net als de activiteit, van te voren met jullie af zodat jullie weten wat je kan verwachten.

Ja, in principe is de trainer van de follow-up dezelfde als tijdens de eerste sessie! Op die manier kent de trainer de groep al, waardoor er snel een vertrouwde setting wordt gecreëerd. Hierdoor is de follow-up meteen verdiepend en effectief.

Nee, de voorbereiding voor de follow-up valt ontzettend mee. We kunnen namelijk een hele hoop meenemen uit de eerste sessie. Dat is het voordeel van een trainer die de groep al kent. Hierdoor hebben we eigenlijk weinig tot geen nieuwe informatie nodig. 

Uiteraard willen we van tevoren nog wel even telefonisch met elkaar in gesprek om de details van de follow-up door te nemen. Zo kunnen we jullie zo gericht mogelijk voorzien in wat er nodig is voor een geslaagde sessie.

Ja en nee. Aan de ene kant kan het pittig zijn als je geen ervaring hebt met (grote) groepen begeleiden. Het is belangrijk dat de deelnemers zich veilig en vertrouwd voelen en zich daarnaast gehoord voelen. Er zijn dus best wat factoren van invloed op het leerproces. Is dit nieuw voor je? Dan raden we aan het door een professional te laten doen. 

Wel ervaring met (grote) groepen begeleiden? Ons gratis stappenplan begeleidt je dan van begin tot eind voor een goede follow-up sessie. Uiteraard is het ook mogelijk deze in te zien, zodat je zelf een inschatting kunt maken van wat er voor jullie mogelijk is. 

Goed idee! Wil je dat wij daarvoor langskomen? Neem contact op en dan stemmen we gelijk de datum, locatie en tijdstip af.

Zelf verzorgen? Laat het de accountmanager weten en ontvang gelijk onze gratis whitepaper. Die begeleidt je van begin tot eind, zodat jij een goede follow-up sessie kunt houden. 

0