Optimaal leerrendement met onze Actief Leren-methode

Wij geloven niet zozeer in het geven van een hoorcollege om lesstof over te brengen. We gaan veel liever actief aan de slag met de stof! Daarom werken wij in al onzee werkgeluk workshops volgens onze Actief Leren-methode. 

Wat is onze Actief Leren-methode©?

Om daadwerkelijk een (duurzame) verandering in gedrag te laten plaatsvinden, moet je de kans krijgen om uitgebreid te experimenteren met de lesstof. Hierdoor kunnen deelnemers al tijdens de workshop de eerste meters maken. Zo ontwikkelen ze op een snelle en effectieve manier inzichten en praktische vaardigheden die zij direct kunnen toepassen in hun eigen (werk)praktijk.

Dit doen wij dus aan de hand van onze zelf ontwikkelde Actief Leren-methode.  Deze methode passen we toe in alle werkgeluk workshops die we voor onze klanten verzorgen.

De drie pijlers van onze Actief Leren-methode

Pijler 1:
Maximaal 40% theorie en minimaal 60% praktijk.

Uiteraard komt er wel een stukje theorie bij kijken. De workshoptijd die we hieraan besteden proberen we echter te beperken tot maximaal 40%. De overige 60% besteden we aan praktische werkvormen. Deze verschillen van debatteren, tot rollenspellen, tot reflectie. 

Op deze manier willen we de deelnemers stimuleren om echt aan de slag te gaan met de vaardigheden die ze aangereikt krijgen. Zo voorkomen we dat het een saai bijeenkomst wordt.

Pijler 2:
We werken met continu wisselende samenstellingen

Om iedereen scherp te houden, wisselen we continu van samenstelling binnen de groep. Zo gaat Pietje niet altijd met Jantje en andersom. Bij de start is er een plenaire uitleg, daarnaa gaan ze uiteen in duo's en groepjes. Het wisselt dus mooi af. 

Dit doen we om twee redenen: ten eerste is het leuker en blijft de energie door de afwisseling hoog. Zo stel je je ook open voor andere collega's. Nog belangrijker: veel leerrendement komt voort uit de uitwisseling en reflectie tussen de verschillende deelnemers.

Pijler 3:
We sluiten een workshop af met het vastleggen van een Next Step

Om het leerproces ook na de workshop actief te houden, bepalen we aan het einde van iedere sessie de Next Step. Hierin blikken ze dan terug op alle inzichten, de nieuwe kennis en de geleerde vaardigheden. Elke deelnemer vraagt zichzelf dan af: “Wat neem ik mee en wat ga ik vanaf morgen precies anders doen?”

Dit doen we omdat we niet willen dat de lesstof meteen (ver) wegzakt. Wanneer je bezig blijft met de opgedane kennis is het makkelijker om dit in het vervolg toe te passen.

Wat prettig om zelf aan de slag te kunnen. Dat maakte het niet alleen leerzaam, maar ook luchtiger en energieker.

1.500+ organisaties
gingen je voor

9.0

Fijne service, adequaat contact en interessante activiteiten. Zo zou ik onze samenwerking met WorkJoy beschrijven. Onze medewerkers zijn altijd enthousiast als jullie langskomen. Bedankt tot dusver en wat mij betreft op naar nog vele jaren!

WorkJoy geeft nu alweer 2 jaar werkgeluk workshops aan onze collega’s. Het aanbod dat ze hebben is uitgebreid en divers. En de communicatie met de accountmanagers en trainers is erg duidelijk en snel. En het belangrijkste: de sessies zijn van topniveau.

Wij zoeken vaak werkgeluk activiteiten die onze leden helpen om zichzelf te kunnen ontwikkelen. We werken daarvoor vaak samen met WorkJoy, vanwege het brede aanbod dat ze faciliteren. Het contact met deze partij is altijd superprettig en snel.

Wij hebben bij deze partij een training over De kracht van complimenten gevolgd. We hebben een mooie, leerzame en inspirerende dag gehad. De feedback van onze deelnemers was ook erg positief. We raden WorkJoy daarom zeker aan.

WorkJoy verzorgt regelmatig hun werkgeluksessies bij ons. Ik vind het altijd een fijne partner om mee samen te werken. Snel schakelen, de workshops worden afgestemd op onze situatie en de trainers zijn leuk en vakkundig. We zijn helemaal happy.

We werken alweer meerdere jaren prettig samen aan praktische, op maat gemaakte werkgeluk activiteiten waar onze collega’s direct mee aan de slag kunnen. Het contact verloopt altijd soepel en de feedback vanuit de organisatie op de trainingen is positief.

Veelgestelde vragen over de Actief Leren-methode

Staat het antwoord op jouw vraag hier niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op!

De Actief Leren-methode passen we al sinds de start in 2017 toe. Het is een aanpak die is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en praktijkervaring. 

Aan de hand van feedback van klanten en trainers scherpen we de methode al jarenlang doorlopend aan. Zo zijn we continu bezig met kijken naar verbetering van onze methode.

Zeker, dat makat helemaal niets uit. We spreken uit ervaring als we vertellen dat bijna alle deelnemers (zo'n 95%) aangeven dat de actieve manier van leren fijn is. Het maakt hierbij dus niet uit of deelnemers praktijkervaring hebben of niet.

Ja, daar zorgen we voor. Binnen elke sessie zetten we de methode centraal. Zelfs in inspiratiesessies van een uur is bijvoorbeeld altijd een actief gedeelte.

Dit komt gelukkig maar zelden voor. In onze workshops staat psychologische veiligheid altijd voorop: deelnemers worden uitgedaagd om te groeien, maar voelen zich tegelijkertijd op hun gemak. We hanteren verschillende manieren om die veiligheid te waarborgen en lichten dat graag verder toe in een persoonlijk gesprek.

Uiteraard, sterker nog: dat maakt het juist interessant! Wanneer er veel verschillen zijn in niveau en ervaring kunnen deelnemers niet alleen van de trainer, maar ook van elkaar leren. Dit komt het leerrendement vaak ten goede.

0