Inhoudsopgave
De definitie van gelukkig is: “met een gevoel van grote blijheid en harmonie”. Dat is nogal wat. Gelukkige medewerkers gaan met een gevoel van grote blijdschap en harmonie naar hun werk. En het kan niet anders dan dat je daar als organisatie voordelen van ervaart.
Het geluk van het hebben van gelukkige medewerkers
Gelukkige medewerkers krijg je niet zomaar. Daar moet aan gewerkt worden. En dat dat resultaat oplevert is uitgebreid onderzocht (en bewezen!). Gelukkige medewerkers voelen zich meer betrokken bij hun werkgever en leveren daarbij betere prestaties. In dit artikel gaan we dieper in op de voordelen die gelukkige medewerkers meebrengen.
Gelukkige medewerkers zijn gezonder en meer stressbestendig
Gelukkige medewerkers zijn gezonder en hebben minder last van stress. Eén van de grootste problemen in de huidige samenleving is het feit dat er veel meer overspanningsklachten en burn-out klachten zijn. Medewerkers ervaren steeds meer druk om te presteren, waardoor allerlei psychosociale klachten toenemen. Dit leidt direct tot meer ziekteverzuim. En veel HR-managers zullen weten dat psychosociaal ziekteverzuim vaak een langdurig karakter heeft. Investeren in het werkgeluk van medewerkers dringt dit type ziekteverzuim terug.
Beter kunnen omgaan met problemen en onverwachtse situaties
Het voordeel van gelukkige medewerkers is dat ze gezonder zijn. En doordat ze gezond zijn hebben ze meer mentale weerbaarheid. Daardoor ervaren ze werkdruk als minder stressvol dan hun ‘ongelukkige’ collega’s. Ze kunnen dus meer werkdruk aan.
Daarnaast kunnen gelukkige medewerkers beter omgaan met onverwachte situaties. Daarom zijn ze beter in staat om onverwachte uitdagingen en problemen op te lossen. Gelukkige en gezonde medewerkers kunnen dus tegen een stootje. Ze tonen veerkracht en laten zien dat ze ook in moeilijke situaties de organisatie bij kunnen staan.
Gelukkige medewerkers zijn productiever en creatiever
Uit onderzoek van de Universiteit van Warwick’s Centre for Competitive Advantage blijkt dat werkgeluk zorgt voor meer productiviteit. Door meer dan 700 medewerkers mee te nemen in het onderzoek, bleek dat de productiviteit met 12% omhoog ging als werknemers een geluksboost hadden gekregen. Met uitschieters naar zelfs 20%. Wetenschappers denken dat gelukkige medewerkers productiever zijn omdat ze hun tijd effectiever en meer gefocust kunnen benutten.
Maar ook de creativiteit krijgt een boost. Gelukkige medewerkers zullen eerder met nieuwe ideeën komen, zoals het bedenken van nieuwe producten of diensten. Ook denken ze na over de huidige werkprocessen en hoe die efficiënter ingericht kan worden. Ideeën over kostenbesparing of slimme innovaties komen dus vaker van gelukkige medewerkers.
Werkgeluk creëert een inspirerende werkomgeving
Investeer je in de factoren die leiden naar werkgeluk, dan creëer je in feite een inspirerende werkomgeving. Een werkomgeving waarin veiligheid, verbinding en ruimte is om initiatief te nemen en mee te denken. Door meer vrijheid te bieden ervaren medewerkers dat hun ideeën en input worden aangewakkerd. Ze zijn minder bang om fouten te maken en durven met nieuwe perspectieven te komen.
Gelukkige medewerkers zijn loyaal en betrokken
Gelukkige medewerkers zijn enthousiast en gemotiveerd. Ze werken beter samen, halen daardoor meer doelen en leveren betere resultaten. Bovendien zijn gelukkige medewerkers eerder bereid om een stapje extra te zetten. En om andere taken op te pakken die niet direct bij hun functie horen. “Alles voor de zaak” wordt het motto.
Het visitekaartje van de organisatie
Door die loyale, betrokken houding worden medewerkers echt het visitekaartje van de organisatie. Want die houding stralen ze ook uit naar buiten. Verschillende onderzoeken tonen de resultaten aan van betrokken en loyale medewerkers. Zo zijn er onderzoeken die aantonen dat dit resulteert in:
- 12% meer klantgroei;
- 2% tot 4% hogere klanttevredenheid;
- 1% tot 4% meer winst.
Waarom gelukkige medewerkers goed zijn voor je bedrijf
Zoals in dit artikel wel duidelijk is geworden: gelukkige medewerkers dragen bij aan het succes van de organisatie. Voor organisaties loont het dus om te investeren in werkgeluk. Dat levert meer geld op en bespaart aanzienlijk in ziektekosten en personeelswisselingen. De mensen willen immers graag voor de organisatie blijven werken.
Maar we willen ook het belang van goed werkgeverschap aanstippen. Want buiten het feit dat werkgeluk commercieel interessant is, vinden we ook dat werkgevers een morele verplichting hebben om goed voor werknemers te zorgen. De mensen in een organisatie zijn vaak het grootste kapitaal. Als organisatie moet je vanuit goed werkgeverschap initiatief nemen om hen gelukkig te maken.
De workshops van WorkJoy om het werkgeluk te bevorderen
Uit het onderzoek van Van Wingerden (Erasmus Universiteit Rotterdam, juni 2016) blijkt dat trainingen op het gebied van werkgeluk en betrokkenheid langdurig effect hebben in organisaties. Met als grootste effect: een toename in bevlogenheid en productiviteit. Zowel direct na afloop van een workshop of training als na een langere periode.
En precies om die reden nodigen we je uit om contact met ons op te nemen. Want wij zijn de nummer 1 aanbieder van workshops die bijdragen aan plezier, geluk en bevlogenheid. Wij organiseren meer dan 25 workshops die aan te passen zijn op de behoefte en wensen bij jou in de organisatie. Wil je meer weten over het effect van workshops en het bevorderen van werkgeluk? Neem contact met ons op.