Langdurige stress op werk: manieren om ermee om te gaan

Stress is volksziekte nummer een. Het is een van de grootste vijanden van gelukkige werknemers. Niet voor niets is stress de belangrijkste oorzaak van psychisch verzuim. Heb jij op je werk of in je privéleven ook last van langdurige stress? Dan wil je daar waarschijnlijk graag iets aan doen. Hoewel dat soms onmogelijk lijkt zijn er toch goede methodes om met stress om te gaan. We vertellen je graag over coping zodat je je werkgeluk terug kan vinden!


Wat is coping?

Het woord coping komt van het Engelse woord ‘to cope with’. In het Nederlands betekent dat ‘omgaan met’. Coping gaat dus over de manier waarop je omgaat met situaties zoals in dit geval stress. Iedereen heeft hier bewust of onbewust al verschillende tactieken voor. Maar niet ieder copingmechanisme is gezond. Laat staan dat ze allemaal effectief zijn. Wij zijn benieuwd: heb je nu al een beeld wat voor copingstrategie jij gebruikt als je stress hebt?

Mensen hebben vaak een primaire reactie op stress. Ze willen stress zo snel mogelijk verminderen en vervallen daarbij in oude gewoontes. Door automatisme heb je een copingmechanisme ingeslepen zonder dat je daar bewust bij stil staat. Maar die strategie hoeft niet persé de beste te zijn. Wellicht kan je veel effectiever met stressvolle situaties omgaan. Er zijn grofweg zes manieren van coping te onderscheiden. Actief aanpakken en emotiegerichte coping zijn de gezondste vormen van coping.

Tekst gaat verder onder afbeelding

coping


1. Actief aanpakken

Actief aanpakken is een erg gezond copingmechanisme. Mensen die dit doen kijken welke stappen ze kunnen zetten om het probleem of de stress op te lossen. Niet in staat om het zelf op te lossen? Dan schakelen ze hulp in van anderen.


2. Emotiegericht

Ook dit is een positieve, duurzame manier van omgaan met stress. Emotiegerichte coping is een gezonde manier van stressmanagement als blijkt dat een probleem niet meer op te lossen valt. Je zal je moeten verzoenen met het feit dat de stressvolle situatie er is. Je kan dan bijvoorbeeld over je emoties praten om je hart te luchten. Anderen uiten hun emoties in de vorm van kunst, humor of het luisteren van muziek. Uiteindelijk draait het om het accepteren van de situatie en de nare emoties en gevolgen die daarbij horen.


3. Vermijdend

Vermijdende coping is een korte termijn oplossing. Je richt je op het ontlopen van je emoties maar lost de situatie daarmee niet op. Mensen die dit doen ontkennen tegen zichzelf of anderen dat de stressvolle situatie bestaat. Soms trekken ze zich sociaal terug of storten ze zich in een verslaving. Anderen vermijden stress door überhaupt niet aan stressvolle situaties te beginnen. Dit noemen we ook wel het kiezen van de weg met de minste weerstand. Uitdagingen worden ontlopen en vaak wordt er daardoor beneden niveau gepresteerd.


4. Geruststellende gedachten

Mensen die het probleem bagatelliseren of rationaliseren. Als je een probleem hebt kan je jezelf voorhouden dat het probleem niet zo groot is, of dat het vanzelf wel weer goed komt. Een typisch kenmerk hiervan is dat je dingen voor jezelf gaat goed praten.


5. Overcompenseren

Ook dit is een copingmechanisme die op de lange termijn erg ineffectief is. Daarnaast is het ongezond voor jezelf en de mensen om je heen. Overcompenseren kan in verschillende vormen. Sommige mensen worden dominant, vijandig of zelfs agressief. Ze gaan overdreven op zoek naar status om indruk te maken op anderen en te laten zien dat alles perfect met ze gaat. Het andere uiterste is dat men bijvoorbeeld extreem voorzichtig wordt in de taken die ze uitvoeren. Dat kan doorslaan in prestatieangst.


6. Passiviteit

Passieve coping resulteert erin dat je inlevert aan zelfvertrouwen. Je vertrouwt liever op anderen om belangrijke keuzes te maken omdat je twijfelt aan jezelf. Je wordt onderdanig en vermijd conflicten. Vaak geven mensen zichzelf de schuld van de probleemsituatie.

 

Het moge duidelijk zijn: er zit een groot verschil in hoe gezond en effectief mensen omgaan met stress. Het is van groot belang om hier bij stil te staan. Stress is een sluimerend gevaar en leidt tegenwoordig steeds vaker tot burn outs. De volgende keer dat je je gestresst voelt kan je terug grijpen naar je oude gewoontes. Maar veel beter kan je de probleemsituatie analyseren en bewust een effectief copingmechanisme kiezen. Valt het probleem nog op te lossen? Zorg dan dat je het actief aanpakt. Is het kwaad al geschied? Kies dan voor emotiegerichte coping.

Post by

WorkJoy wilt iedere werknemer in Nederland gelukkig maken. Omdat gelukkige werknemers zorgen voor geweldige prestaties.

Door werkgeluk te ervaren presteren uw medewerkers beter en zijn ze duurzamer inzetbaar. Ze worden de beste versie van zichzelf – een ultieme situatie voor werkgever en werknemer. WorkJoy helpt organisaties over de volle breedte om deze situatie te realiseren.