INFORMATIE OVER ZAKELIJK FLIRTEN

Je bent hier: Home » Informatie » Zakelijk flirten

Zakelijk flirten

Flirten: de kunst van het verleiden van je gesprekspartner. Voor sommigen is het een tweede natuur en voor anderen is het eng en spannend. Je stelt je namelijk kwetsbaar op en loopt de kans om afgewezen te worden. Dat kan pijnlijk zijn. Maar wist je dat er ook zoiets bestaat als zakelijk flirten? Dat is een methode waar je als professional veel profijt van kan hebben.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Tussen ‘normaal’ flirten en zakelijk flirten zit natuurlijk een verschil. Bij flirten hoopt men doorgaans op een romantische uitkomst van de inspanningen. Bij zakelijk flirten draait het om het creëren van een hechte, betekenisvolle connectie met je gesprekspartner. Door zo’n hechte connectie ben je in staat meer uit het gesprek te halen. Zo kan je direct of indirect komen tot betere resultaten bij collega’s, klanten of andere stakeholders. Interessant? Dat vinden wij ook.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Wat is zakelijk flirten?

Zakelijk flirten draait zoals gezegd om het leggen van oprechte, diepe verbindingen met de mensen om je heen. Dat doe je door je gesprekspartner centraal te stellen, net als bij normaal flirten. Maar je gesprekspartner centraal stellen doe je toch altijd? Het zal je verbazen hoe vaak dit niet het geval is. Te vaak is men in een gesprek niet op zoek naar een klik. En juist zo’n klik kan leiden tot een vertrouwensband die er voor zorgt dat jij je doelen bij die persoon kan realiseren.

Door een gesprek open en onbevangen in te gaan stel je jezelf open voor een connectie. Als jij jouw enthousiasme overbrengt verleid je jouw gesprekspartner om de connectie ook aan te gaan. Natuurlijk is het maken van zo’n klik bij de een moeilijker dan de andere. Maar als je het zakelijk flirten onder de knie hebt zal je zien dat je met steeds meer mensen een uitstekende verstandsverhouding kan opbouwen.


Betere gesprekken, betere resultaten

In het bedrijfsleven is het belangrijk of dingen je gegund worden. Je kent het wel: die collega waarbij je altijd iets meer gedaan krijgt dan bij andere collega’s. Of die klant die toch altijd weer bij jou uit komt als hij een nieuwe voorraad nodig heeft. Neem je dat ter kennisgeving aan of heb je er wel eens over nagedacht hoe dat toch komt? Waarschijnlijk heb je een goede verstandhouding met die specifieke collega en klant. Jullie hebben wellicht ook op persoonlijk vlak een klik en je vind het leuk om die persoon op een professionele  manier extra aandacht te geven. Je hebt onbewust zakelijk geflirt en hebt nu met die persoon een waardevolle connectie opgebouwd.

Het bedrijfsleven kan hard zijn maar mensen vinden het altijd fijn om persoonlijke, oprechte aandacht te krijgen. Uit onderzoeken naar klantloyaliteit blijkt dat ook. Een van de voornaamste redenen voor klanten om over te stappen naar een concurrent is wanneer zij het idee hebben dat hun huidige partner niet meer om hen geeft. McKinsey achterhaalde uit onderzoek dat 70% van de koopervaring is gebaseerd op hoe de klant zich behandeld voelt door de verkoper. Zelfs in deze tijd van kostenbesparingen en aanbestedingen speelt de menselijke connectie dus nog steeds een cruciale rol in het succes dat jij als professional kan behalen. En dat succes is te behalen bij klanten, collega’s en managers. Eigenlijk bij iedereen met wie je een zakelijke verhouding hebt.

Zakelijk flirten direct in de praktijk brengen? We hebben vijf tips die je direct kan toepassen. Nog meer leren over zakelijk flirten? Dan is onze workshop wellicht interessant.

color
https://www.workjoy.nl/wp-content/themes/blake/
https://www.workjoy.nl//
#27c3f0
style1
paged
Posts laden
/home/workfuel/public_html/
#
on
none
loading
#
Sort Gallery
https://www.workjoy.nl/wp-content/themes/blake
on
yes
yes
off
E-mailadres
off
off