6 tips: breng werkstress terug door je cortisol in toom te houden

Stress is een van de grootste vijanden van werkgeluk. Helaas kampen steeds meer werknemers er mee. Zeker in het hedendaagse bedrijfsleven waar werkdruk, deadlines en hard werken aan de orde van de dag zijn. Kortdurige stress kan goed zijn. Dat stimuleert je om te werken op de toppen van je kunnen. Je zet dan uitstekende prestaties neer. Ook kan je stress kanaliseren door copingmechanismes te gebruiken. Maar wat als het je niet meer lukt de stress te ontladen? Als de druk continu op de ketel staat? Dan spreken we van langdurige stress. Dat kan nare gevolgen hebben.

In stressvolle situaties maakt het lichaam verschillende stofjes aan. De bekendste zijn adrenaline en cortisol. Vooral cortisol heeft een slechte naam. Dat is deels terecht. Cortisol brengt in eerste instantie het lichaam in balans als het in shock toestand is geweest. Best nuttig dus. Om alle energie daarop te kunnen richten worden je immuunsysteem en spijsvertering tijdelijk vertraagd. En daar schuilt ook direct het gevaar in. Als de cortisolwaarden te lang verhoogd blijven is je weerstand dus ook te lang verlaagd. Dat maakt je vatbaar voor allerlei psychische en fysieke klachten. Zo bekeken is cortisol inderdaad een schadelijk stofje.

De aanmaak van cortisol is moeilijk te voorkomen. Maar je hebt wel invloed op het in toom houden van het cortisolgehalte. Hoe pak je dat aan? Begin eens met deze zes tips:


1. Groente, fruit en eiwitten eten

Genoeg groente en fruit eten is natuurlijk ontzettend gezond. Maar weinig mensen weten dat het ook positief is voor je cortisolgehalte. Probeer dagelijks 300-500 gram groenten en twee tot vier stuks fruit te eten.

Daarnaast kan je het beste snelle koolhydraten vermijden omdat ze je bloedsuiker omhoog jagen. Eet liever eiwitrijke producten. Die hebben een tegenovergesteld effect.


2. Ontspanningsoefeningen

Voor veel mensen is het te zweverig, maar anderen plukken er de vruchten van. Yoga, mindfulness, aardingsoefeningen en andere hoofd-gedachte technieken. Het draait bij deze oefeningen om in het hier en nu te komen. Dat heeft een positieve uitwerking op je cortisol. Steeds meer werkgevers bieden hiervoor programma’s aan aan de werknemers. Het is een bewezen methode om stress (en dus de aanmaak van cortisol) terug te dringen.


3. Voldoende slapen

Volgens de biochemicus Shawn Talbott heeft voldoende slapen een sterke impact op de cortisol in je lichaam. De waarde daarvan kan met 50% dalen als je acht uur slaapt in plaats van zes uur. Bij zes uur slaap heeft je lichaam namelijk niet voldoende tijd om de stress van de dag daarvoor weg te werken. Toch niet genoeg geslapen? Amerikaans onderzoek wijst uit dat een dutje de volgende dag ook helpt bij het afbreken van cortisol.


4. Alcohol en cafeïne? Weg ermee.

Het lichaam moet in goede conditie zijn om de strijd aan te kunnen gaan tegen cortisol. Daarom moet je jezelf niet tegenwerken door in stressvolle periodes te veel alcohol of caffeïne te nuttigen. Onderzoek wijst uit dat cafeïne de cortisolwaarde na een uur met 30% verhoogd!


5. Muziek en zwarte thee

Thee drinken en goede muziek luisteren is een fijne combinatie. En ook nog eens erg positief voor je stressniveau. Door muziek te luisteren stagneer je de stijging van de cortisolwaarden. Dat komt omdat je de stressprikkels grotendeels elimineert. Simpel gezegd: muziek ontspant.

Maar waarom dan zwarte thee terwijl je muziek luistert? Het blijkt dat zwarte thee stress vermindert. In een onderzoek moesten twee groepen mensen een stressvolle taak verrichten. De ene groep dronk daar zwarte thee bij en de andere groep dronk niets. Het bleek dat de cortisolwaarde van de thee-drinkers een uur na de taak met 47% was gedaald. Van de niet thee-drinkers was dit slechts 27%.


6. Ga naar buiten om te sporten

Beweging is heel belangrijk. Stress is uiteindelijk een primaire reactie om te vechten of vluchten. Dit betekent dus dat je lichaam wilt bewegen. Geef daar aan toe. Ga hardlopen, wandelen, fietsen of doe wat buikspieroefeningen. Nog beter is het om naar buiten te gaan voor je beweging. Zonlicht helpt enorm om een goed dag- en nachtritme te houden. En dat helpt op zijn beurt weer om je cortisolgehalte in toom te houden. Het is dus belangrijk om in stressvolle periodes regelmatig naar buiten te gaan.

Post by

WorkJoy wilt iedere werknemer in Nederland gelukkig maken. Omdat gelukkige werknemers zorgen voor geweldige prestaties.

Door werkgeluk te ervaren presteren uw medewerkers beter en zijn ze duurzamer inzetbaar. Ze worden de beste versie van zichzelf – een ultieme situatie voor werkgever en werknemer. WorkJoy helpt organisaties over de volle breedte om deze situatie te realiseren.